Monday, February 29, 2016

Borrowed Thoughts on Drawing from Lizzie Stewart

Drawing of a tree (University of Denver campus)

Drawing is one of my great loves. And I like reading about it too. Lizzy Stewart, whose work I admire immensely, posted awhile back about why she draws. What she wrote resonated strongly with me, so I'm re-posting excerpts, illustrated with some artist's drawings I particularly like. (The words are by Lizzie Stewart, the artists are credited in bold.) Hope you enjoy.



Lizzie Stewart

"On a few occasions I have been asked why

it is that I draw, as though the career I am in 
the process of crafting for myself has been
rationally reasoned and considered. 
It is a question that, for a long time, I have
not taken seriously. I glossed over it with a 
flippant remark- ‘its the only skill I’ve got’ 
or something about really wanting to cultivate 
my terrible posture and poor eyesight. 
Recently however this question has begun 
to demand a more considered response. 
Larger musings, admittedly self-indulgent 
ones, on who I am at this quarter-century 
stage of my life have brought me round to 
thinking through what I do, this thing that 
has, and will continue, to define much of 
my life.

Alessandro Toccacelli


"I will often say that I draw because I am not 
musical; that my inability to write a great 
break-up album forces me to draw it instead. 
Similarly I might say that it is because I am 
a poor writer, childish with poetry or 
dangerously uncoordinated as a dancer. I 
claim that drawing is my mode of expression 
by default, that creative failings have led me
 to plump for this as my outlet. This is all 
true, in a sense, but it gives short shrift to 
drawing for, in truth, it is one of the most 
natural an instinctive forms of expression 
I can think of. Not for a second do I 
genuinely feel I have settled for a lesser 
medium.


Cuvier Day


"Firstly I should establish that whilst I am 
‘an illustrator’ I am not talking about 
illustration here. Drawing is not illustration 
and illustration is not drawing. Whilst 
differentiating between the two might 
verge on the pedantic and is certainly, 
in many ways, reductive it is also 
necessary in this context. 
  When draughtsmen recorded nebulous
 masses of stars through eighteenth 
century telescopes or the sinewy capillaries
 of a lung dissected in a Victorian 
operating theatre they were not drawing. 
The choices they made in the information 
they recorded determined contemporary 
unders. standing. Their medium was 
explanatory rather than expressive. 
  Where, in drawing, the artist allows 
for minimal interference between the hand, 
eye and mind, moving between the three 
with deft swiftness and an almost 
unconscious intent, the illustrator must, 
through their own hand, factor in the eye 
and mind of the viewer. 
It is the viewer's understanding that must 
be met before any of the authors creative goal.


JMW Turner


"Whilst expression and creative flair play 
an integral role in the desirability of an 
image the onus falls on clarity of message to 
determine its overall success. The fine 
artist's goal is often an emotional one and 
thus they are afforded a freedom of 
expression that is not always afforded to the 
illustrator. We are, perhaps, more 
generous with our reading of fine art image-
making because we understand that the 
artist's message might not be a tangible or 
concrete one because drawing is so instinctive.
   As a caveat this is not to say that illustrators
are not artists, nor that a fine artist lacks the 
capacity to clearly deliver a message. The 
most successful illustrators marry the two 
and can create beauty and clarity.

Beatrix Potter



  "Sketching, which I confess I do rarely at 
present, is fast and unthinking and and yet 
you are decision-making the whole time. 
With every swift stroke across the page 
you are deciding which parts of your 
subjects are most important to you. In essence 
you are re-sculpting one thing into another
 unconsciously. In filtering visual
information from eye to hand you tell a 
specific story, one that is unique to your 
way of seeing. Furthermore drawing is 
hampered by very few obstacles; information
travels from eye to brain to hand without 
having to be compressed into language, 
rife with barriers and limitations. Feelings 
that cannot be summarised in words can 
often be succinctly expressed with the broad 
stroke of an inky paintbrush or a sweep 
of pitch-black charcoal.   Often drawing 
feels like taking notes; quickly getting down 
as much information as possible, keeping a 
record. My sketchbooks are a mix of images 
and words but the text rarely feels like 
‘writing’ but drawing. There is the feeling 
of ‘pulling’ something out of the page, 
shaping it and giving it weight. Whether 
this occurs with words or pictures is, 
during the process, almost irrelevant. 
Instead there is just the feeling of pressing 
an idea to the page, in whatever form it fits.

 Harry Rountree

"For me drawing is a form of thinking. 

A drawing need never be finished, much as 
an internal thought need never be formalised 
into a precise statement. It also benefits 
from, I believe, an inability to lie. The hand 
will only do what it can do naturally, there 
are no dictionaries, no filtered lenses or 
editing tools to reshape it into a more-perfect 
thing. If a mistake is made you erase it or 
paint over it but the ghost of that mistake 
remains- denting the paper or traceable 
through the slight relief of paint. In this 
respect it seems honest. Even those who, 
perhaps unwisely, attempt to ape the 
draughtsmanship of another will be 
betrayed by the habits and limitations of 
their own hand.
 
 FD Steele
"To return to exactly ‘why i draw’- I suppose 
of a need to expel gathered 

information, which seems a somewhat clinical way to boil things down. As a person 
to wanting to store as much as possible as 
memory I find that drawing acts as a way 
of purging certain ideas before the clamor 
for attention in my head becomes too 
cacophonous. I like that it is, in effect, 
a quietening which is mirrored by my 
physical state when working. The process 
encourages me to to slip into a mode of 
being that is automatic and relatively unthinking.
 
Rima Staines
 "Finally then, I draw because I want, in some way, 

to be known. Not in any genuinely intimate way, 
I’m not angling for romance or hoping to draw 
myself a soulmate. Rather I draw for the same 
reasons that, I believe, anyone makes anythings. 
It feels like people are huge, enormous in fact 
and so many are frustrated by the limits of their 
physical selves that they feel fit to burst; filled 
with vast swathes of thought and feeling, joys 
and sadnesses. Every single person is so much 
bigger and I suppose we fear that the rest of us, 
the parts not represented by body or speech, will 
be lost. I draw, then, for this part of me, the 
majority of me I suppose; because that way it 
might outlive ‘me’. If drawing is the best way 
of establishing what is important to us visually 
then it must go some way towards recording 
what it important to us internally."

 Lizzie Stewart

Lizzie Stewart's blog is always full of insight. Hope you will check it out!

Thanks for reading!



2 comments:

  1. This is a pretty amazing read -- I love the clarity with which she talks about the differences and similarities between words and drawing. Thanks so much for sharing!

    ReplyDelete
    Replies
    1. And she is so young! And you are welcome, Joy--all that wisdom; I had to share it.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...